Yi-methode

Binnen de praktijk neemt de Yi-methode een speciale plaats in. Soms wordt weleens gezegd: “Ik kan er een boek over schrijven.” En dat is precies wat Wim Maulany heeft gedaan. Vanaf eind september 2012 is het boek over de door hem ontwikkelde methode te koop. De titel is: ‘De Yi-methode, sleutel tot gezondheid.’

Overbelasting en spierspanning zie meer >

Helaas kunnen de meeste mensen zich niet meer op een natuurlijke wijze ontspannen met als gevolg lichamelijke en geestelijke klachten. Dit is minder onschuldig dan het misschien lijkt. Onderzoek heeft uitgewezen dat langdurige spanning de inwendige organen kan aantasten. Het lichaam heeft ontspanning nodig om zich te kunnen herstellen. meer >

Veel mensen zijn zich bewust van het belang van ontspanning en proberen dit te bereiken door fietsen, wandelen of naar de sauna te gaan. Anderen vinden dat lezen of slapen hen ontspant en er zijn ook mensen die juist actief sporten om door de inspanning tot rust te komen. Maar klopt het dat het lichaam zich hierdoor daadwerkelijk kan ontspannen? En hoe kan worden nagegaan of de spieren zich echt ontspannen? Als mensen over een ontspannen gevoel praten, is het meestal zo dat zij denken dat hun lichaam ontspannen is.

Vrijwel niemand weet namelijk hoe de spierspanning gecontroleerd kan worden. Denken dat de spieren ontspannen zijn, is echter iets anders dan de spierspanning waarnemen of voelen. Spierspanning is minder makkelijk waar te nemen dan bijvoorbeeld acute pijn. Als je het hoofd hard genoeg stoot, doet het pijn, de lichamelijke gewaarwording is duidelijk. Het kost geen moeite dit te voelen en je hoeft niet na te denken bij wat je voelt. Je zult dan niet gauw zeggen: “Ik heb een pijnlijk gevoel.” Om misverstanden te voorkomen: bij chronische pijn is de situatie anders. In een dergelijke situatie wordt juist wel over de pijn nagedacht en dit kan de klachten zelfs verergeren.

Als de spieren te lang worden gebruikt, raken zij overbelast. Dit kan veroorzaakt worden door het uitvoeren van steeds dezelfde bewegingen (bijvoorbeeld typen). Een andere oorzaak kan zijn dat je langdurig in dezelfde (ongemakkelijke) houding moet werken (bijvoorbeeld tijdens het klussen). Maar spieren raken ook overbelast door lang of veelvuldig piekeren en door aanhoudende geestelijke problemen. Chronische spierspanning kan tot zeer uiteenlopende klachten en problemen leiden, zoals hartkloppingen, kortademigheid, diarree, chronische vermoeidheid en slechte concentratie. Overigens komen deze aandoeningen niet altijd alleen voort uit chronische spierspanning, maar de spanning is wel een essentieel struikelblok in het geheel.

Een bijzondere rol spelen de spieren van de inwendige organen. Iedereen kent het verschijnsel dat hart, maag of darmen zich verkrampen bij schrik of woede. Deze spieren reageren echter niet alleen op voorbijgaande gevoelens en stemmingen. Het is daarom niet vreemd dat langdurige stress tot problemen met de spijsvertering en de bloedsomloop leidt.

Veel mensen zoeken vaak lange tijd, maar zonder echte resultaten, hulp voor deze klachten. Soms worden de verschijnselen met medicijnen onderdrukt of hoor je de kreet: ‘je moet leren ermee te leven’. De bron van de klachten, de chronische spierspanning wordt echter niet verholpen.

De sleutel tot ontspanning

Wim Maulany heeft jarenlang moeten oefenen, onderzoeken en observeren om erachter te komen hoe je leert het lichaam daadwerkelijk in het hier en nu waar te nemen. De uitkomst is een concrete en praktische techniek, de Yi-methode en dat is synoniem voor een schatkamer vol ontspanningstechnieken.

In de behandelpraktijk wordt de Yi-methode veelvuldig toegepast. De massage volgens de Yi-methode, in combinatie met Shiatsu en andere massagetechnieken, leidt tot ontspanning. Fysieke ontspanning betekent mentale rust. De aanpak van de massagebehandeling volgens de Yi-methode heeft zich al bewezen bij klachten aan bijvoorbeeld nek, rug en schouders. Te noemen zijn ook: hoofdpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, hyperventilatie, gevoelige darmen en psychische klachten (onder andere burn-out behoort tot het indicatiegebied).
De Yi-methode is meer dan een massage of een vorm van klachtenbehandeling. Vanwege de praktische invalshoek is het tevens een techniek die iedereen zich eigen kan maken door het regelmatig doen van bepaalde oefeningen. Zo leert iemand volledig te ontspannen, met de nadruk op volledig. De methode is een combinatie van mindfulness, Qi-gong, Tai-chi chuan en Wushu-technieken. In vergelijking met mindfulness werkt de Yi-methode veel dieper door in het lichaam. Iedereen kan het leren, jong of oud(er), man of vrouw. Een aanrader voor degenen die hun gezondheid serieus nemen.

Artikel uit Martial Masters editie 2014